Z przyjemnością informujemy, że w najnowszym numerze „Monitora Prawniczego” (1/2019) ukazał się artykuł r.pr. dra Jakuba Pawliczaka pt. „Sąd właściwy do rozstrzygania o istotnych sprawach dziecka w toku procesu o rozwód lub o separację”.
W artykule dr Jakub Pawliczak z wykorzystaniem szerokiej wiedzy naukowej oraz doświadczenia w prowadzonych sprawach rodzinnych udziela odpowiedzi na pytanie: czy w toku procesu o rozwód o istotnych sprawach dziecka powinien orzekać sąd rozwodowy (tj. Sąd Okręgowy), czy też sąd opiekuńczy, tj. Sąd Rejonowy właściwy ze względu na miejsce zamieszkania dziecka?
Zgodnie z kodeksem rodzinny i opiekuńczym, o istotnych sprawach dziecka rodzice powinni decydować wspólnie. W braku porozumienia rozstrzyga te sprawy sąd opiekuńczy. W praktyce stosowania prawa obserwuje się, że problem ten coraz częściej dotyczy decydowania o szkole, do której uczęszczać ma wspólne małoletnie dziecko rozwodzących się rodziców. Na ogół spór związany jest z odległością szkoły od miejsca zamieszkania jednego z rodziców albo osią sporu jest to, czy szkoła ma być publiczna, czy też odpłatna. Często zdarzają się też nieporozumienia co do sposobu leczenia dziecka oraz co do tego, czy dziecko może wyjechać z jednym z rodziców za granicę (na pobyt stały lub wakacyjny).
Autor argumentuje, że w toku procesu o rozwód właściwy do rozstrzygania tych spraw jest sąd rozwodowy. Pełni on bowiem funkcję sądu opiekuńczego i w czasie procesu o rozwód powinien być najlepiej zorientowany w sprawach rodziny.
Dużą zaletą artykuły jest przywołanie niepublikowanego nigdzie indziej orzecznictwa sądów rozwodowych w tym zakresie, w tym wydanych w postępowaniach zażaleniowych najnowszych postanowień Sądu Apelacyjnego w Warszawie i Lublinie.
Artykuł dostępny jest m.in. w Systemie Informacji Prawnej „Legalis”.
Pod poniższym linkiem można przeczytać streszczenie oraz zakupić artykuł:
http://czasopisma.beck.pl/monitor-prawniczy/artykul/sad-wlasciwy-do-rozstrzygania-oistotnych-sprawach-dziecka-wtoku-procesu-orozwod-lub-oseparacje/
Zapraszamy do zapoznania się z lekturą!